Stray Journey (dag/day 5)

25 april 2018 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Hahei naar Hobbitton naar Rotorua (NL)

Vandaag begon de reis vroeg in de morgen, we begonnen de reis vanuit Hahei naar Matamata (Hobbitton). Onderweg zijn we nog gestopt voor een paar foto's, onderandere van het uitzicht op zee, de Kairi tree's. Vervolgens hadden we een kleine tussenstop in het plaatsje Paeroa, beroemd om de #giantlemon&paeroabottle. Hebben hier even een paar foto's gemaakt en zijn vervolgens doorgereden naar Matamata. Vanuit daar zouden we op een shuttle bus naar Hobbitton gaan. We kwamen echter net te laat aan want de bus was al vertrokken. Waardoor we zo'n anderhalf uur moesten wachten op de volgende bus, maar ook weer een goede kans om even te lunchen. Na anderhalf uur liepen we naar onze bus en reden we naar Hobbitton. Bij Hobbitton aangekomen kregen we een tour gids mee die ons ging begeleiden door Hobbitton. Onderweg heeft hij ons wat dingen vertelt, maar dat maakte mij niet zo veel uit. Het belangrijkste voor mij was dat ik daar was. Het was echt supper, super gaaf om daar een rondleiding te hebben gehad. Je loopt gewoon dwars door de film heen, althans zo voelde het. Vervolgens aan het einde van de tour hebben we in de Dragon Inn nog een speciale bier gedronken en zijn we naar de gift shop gegaan. Vanuit daar zijn we met de Hobbitton bus naar onze pickupp point gereden. Vervolgens stond daar de grote oranje bus die ons naar onze accomodatie in Rotorua zou brengen. Bij aankomst worden de kamers verdeeld en zie ik eindelijk een goed bed geen stapelbedden meer, eindelijk. Na dat we al onze spullen een beetje hadden ingenesteld, begon de volgende activiteit. We werden op gepikt door een bus die ons naar een Māori Village zou brengen, waar we een culturele ervaring zouden krijgen en eten kregen geserveerd op een traditionele manier in dat de gebied, oftewel Hāngī. Het begin was al leuk werden op gepikt door een erg grappige bus chauffeur die ons van alles en nog wat, aan het vertellen was. Hij heeft Kia Ora (begroeting in Māori) in 59 talen en dialecten vertaald en uitgesproken erg gaaf. De rest ging allemaal over waarom māori en Nieuw Zeeland het beste is in het gehele universum en waarom rugby de beste sport ter wereld is. In de bus kwam ook aan het einde de vraag wie de chief van onze groep zou worden. Uiteindelijk hebben we gekozen dat het de oudste in de bus moest zijn. In het begin worden de 4 Chiefs van de 4 groepen bij een geroepen voor een begroeting ceremonie. Dit was erg impressive, was erg gaaf. Vervolgens moesten eerst alle mannen van onze groep de Haka doen, erg leuk om te doen 😂. Vervolgens daarna nog 4 andere activiteiten en historische lessen gekregen. Hierna hebben we gezien hoe de Hāngī wordt bereid. Na dit hebben we gekeken naar de wat culturele dansen en muziek. Hebben de mannen van de Māori Village de Haka gedaan, erg gaaf. Na dit kwam dan eindelijk het eten. Ik heb heerlijk gegeten was erg verrukkelijk. Vervolgens na het eten hebben we met ze alle nog gezongen en zien we naar de bus gegaan. Hier werden we weer opgepikt door de grappige bus chauffeur, die nu volksliederen in de verschillende talen ging zingen. Echt was ik tijdens het Wilhelmus even het midden van de tekst vergeten 😂. Vervolgens zijn we weer terug gebracht naar onze hostel in was mijn fantastische dag weer voorbij.

Hahei to Matamata to Rotorua. (Eng)

Today the journey started early in the morning, we started the journey from Hahei to Matamata (Hobbitton). Along the way we stopped for a few photos, including the view of the sea, the Kairi tree's. Then we had a small stopover in the town of Paeroa, famous for the # giantlemon & paeroabottle. Have here a few pictures taken and then drove to Matamata. From there we would go to Hobbitton on a shuttle bus. However, we arrived just too late because the bus had already left. So we had to wait about one and a half hour for the next bus, but also a good chance to have lunch. After an hour and a half we walked to our bus and drove to Hobbitton. When we arrived at Hobbitton we got a tour guide who was going to guide us through Hobbitton. On the way he told us some things, but that did not really matter to me. The most important thing for me was that I was there. It was really supper, super cool to have had a tour there. You just walk right through the film, at least that's how it felt. Then at the end of the tour we drank a special beer at the Dragon Inn and went to the gift shop. From there we drove the Hobbitton bus to our pickup point. Then there was the big orange bus that would take us to our accommodation in Rotorua. Upon arrival the rooms are divided and I finally see a good bed no more bunk beds, finally. After we put all our stuff in a bit, the next activity started. We were picked up by a bus that would take us to a Māori Village, where we would get a cultural experience and get food served in a traditional way in that area, or Hāngī. The beginning was already fun were picked up by a very funny bus driver who was telling us anything and everything. He has translated Kia Ora (greeting in Māori) into 59 languages ​​and dialects and is extremely cool. The rest was all about why māori and New Zealand is the best in the entire universe and why rugby is the best sport in the world. On the bus the question also came to the end who would become the chief of our group. In the end we opted for the oldest in the bus. In the beginning, the 4 Chiefs of the 4 groups are called to a greeting ceremony. This was very impressive, was very cool. Then first all the men of our group had to do the Haka, very nice to do 😂. Then, afterwards, 4 other activities and historical lessons were given. After this we saw how the Hāngī is prepared. After this we looked at what cultural dances and music. Did the men of the Māori Village do the Haka, very cool. After this finally came the food. I have eaten delicious was very delicious. Then after dinner we all sang with them and we went to the bus. Here we were picked up again by the funny bus driver, who now began to sing folk songs in the various languages. I really had forgotten the middle of the text during the Wilhelmus 😂. Then we were brought back to our hostel and my fantastic day was over.