Lord of the rings Edoras tour

5 april 2018 - Mount Sunday, Nieuw-Zeeland

Nederlands.

Op 5 april ben ik met http://hasslefreetours.co.nz naar Mount Sunday gereisd om een kijkje te nemen op de plek waar de stad Edoras van de Lord of the Rings tot leven kwam. De dag begon bij de Canterbury Museum dit was de plek waar we zouden opgepikt. Ze waren een paar minuutjes te laat maar daardoor kwam ik wel in de praat met iemand die ook stond te wachten. Toevallig was dit een Nederlander ( Martijn), hij komt uit Vlissingen maar woont nu 9 jaar in Australië en was nu voor een paar weken in Nieuw-Zeeland op vakantie. Vervolgens werden we opgepikt door een klein Pick-up en vervolgde de reis naar een hotel waar we een gezin gingen oppikken. Heel toevallig de vader van het gezin was ook een Nederlander die al voor 19 jaar in Singapore woont. Hierna vervolgende we onze reis naar Mount Sunday. Tijdens de reis heeft de gids van alles en nog wat gelult over de geschiedenis van het land enzo, veel was wel interessant, sommige dingen waren ook wel onnodig tussendoor hebben we ook als Nederlanders onderelkaar gesproken, wat we hier doen en waar we vandaan komen. Na 2 uur rijden met 2 trucks en een kleine tussen stop in Rakaia komen we aan in Mount Somers dit is de laatste stad voordat je de wildernis in rijt. Het was zonnig dus het was echt fantastisch de hoge bergen en het dore gras rijden door het niks fantastisch. Even later komen we aan in een klein vakantie stadje Mount Potts. Onverwacht ligt daar een fantastisch mooi meer Lake Clearwater de naam verraad het al een beetje maar het is erg helder en schoon. Ik besluit even snel naar beneden te rennen en een paar mooie foto's te maken vanaf onderen ( zie album met de foto's), helaas wordt ik na een aantal minuten geroepen om terug te komen naar de bus. Vervolgens rijden we door richting Mount Sunday, maar eerst maken we een tussenstop bij http://mtpotts.co.nz/ om even te plassen en even een bandje te verwisselen die we stuk hadden gereden onderweg. Na 20 minuten gaan we verder met het laatste stukje. We beginnen Off-road te rijden door het landschap en de kleine rivieren er wordt nog even wat vertelt en we rijden de berg op een stukje. Op een vlak stukje stappen we uit en hier wordt door de gidsen vertelt wat ze allemaal hebben gedaan om de berg op te toveren tot Edoras en laten hierbij ook wat foto's zien. Vervolgens pakken we de zwaarden en wapens uit de bus en lopen naar de top van Mount Sunday om daar even wat foto's te maken met de wapens en van de omgeving. Nadat we hier mee klaar waren zijn we weer terug naar beneden gelopen en zijn we weer terug gereden naar Mt Potts lodge, hier kregen we een lekkere lunch en wat wijn en Sinasappelsap. Na dat we genoten hadden van de lunch was de dag helaas weer voorbij en zijn we weer terug gereden naar Christchurch. Conclusie het was een fantastische dag om nooit meer te vergeten en ik zou het iedereen aanraden die in Nieuw-Zeeland is of gaat dit zeker te doen of je nou wel of niet fan bent van de Lord of the Rings. ​

English

On April 5th I went to Mount Sunday with http://hasslefreetours.co.nz to take a look at the place where the city of Edoras of the Lord of the Rings came to life. The day started at the Canterbury Museum, this was where we would be picked up. They were a few minutes late, but that made me talk to someone who was waiting too. Coincidentally this was a Dutchman (Martijn), he comes from Flushing but now lives in Australia for 9 years and was now on holiday for a few weeks in New Zealand. Then we were picked up by a small Pick-up and continued the trip to a hotel where we went to pick up a family. Quite coincidentally the father of the family was also a Dutchman who has lived in Singapore for 19 years. After this we continue our journey to Mount Sunday. During the trip the guide has everything and anything about the history of the country and so, much was interesting, some things were also unnecessarily in between we also spoke as Dutch people, what we do here and where we come from. After 2 hours driving with 2 trucks and a small stop in Rakaia we arrive in Mount Somers this is the last city before you drive into the wilderness. It was sunny so it was really fantastic to ride the high mountains and the dore grass through nothing fantastic. A little later we arrive in a small holiday town of Mount Potts. Unexpectedly, there is a fantastic lake Lake Clearwater. The name betrays it a bit, but it is very clear and clean. I decide to run downstairs and take some nice pictures from below (see album of photo's), unfortunately I am called after a few minutes to come back to the bus. Then we drive towards Mount Sunday, but first we make a stop at http://mtpotts.co.nz/ to pee and change a tire that we had driven on the road. After 20 minutes we continue with the last piece. We start off-road driving through the landscape and the small rivers there is still something tells and we drive the mountain on a piece. We step out on a flat spot and here the guides tell us what they have done to turn the mountain up to Edoras and also show some photos. Then we take the swords and weapons out of the bus and walk to the top of Mount Sunday to take some pictures with the weapons and the environment. After we finished this we went back down again and we drove back to Mt Potts lodge, here we had a nice lunch and some wine and sina apple juice. After we had enjoyed the lunch the day was unfortunately over and we drove back to Christchurch. Conclusion: It was a fantastic day never to be forgotten and I would recommend it to everyone who is in New Zealand or is going to New Zealand you have to do this it is absolutely incredible. Whether you are a lord of the rings fan or not.